PKM Świerklaniec rozstrzygnął przetarg na długoterminowy najem 12 miniaturowych autobusów. Zamawiający wskazał jako najkorzystniejszą ofertę złożoną przez warszawską spółkę Mercus PSQ, która jako jedyna przystąpiła do postępowania i zdobyła łącznie 366,4 pkt w ocenie przetargowej. Jeśli strony podpiszą umowę, nowe żółte autobusy mają wyjechać na linie w sieci Transport GZM od początku 2026 r.
PKM Świerklaniec domyka ważny przetarg, który ma odświeżyć flotę i wzmocnić obsługę linii w sieci Transport GZM nowym pakietem miniaturowych autobusów. Zamówienie na sześcioletni najem 12 pojazdów wygrała warszawska spółka Mercus PSQ – jej jedyna złożona oferta okazała się tańsza od zaplanowanego budżetu i zdobyła najwyższą liczbę punktów w ocenie przetargowej. Jeśli procedury zakończą się zgodnie z harmonogramem, od początku 2026 r. na żółtych liniach pojawią się niewielkie, w pełni niskopodłogowe autobusy lepiej dopasowane do mniejszych potoków i węższych ulic.
Mercus PSQ z jedyną, zwycięską ofertą
Postępowanie na najem długoterminowy 12 fabrycznie nowych autobusów klasy mini PKM Świerklaniec prowadził w trybie przetargu nieograniczonego. W informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający wskazuje, że w postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – właśnie od spółki Mercus PSQ z Warszawy. Zgodnie z dokumentem, przedsiębiorstwo wybrało ofertę wykonawcy, który spełnia warunki udziału w postępowaniu, a jego propozycja nie podlega odrzuceniu. Oferta została uznana za najkorzystniejszą na podstawie kryteriów określonych w SWZ (cena ofertowa – 60%, ocena techniczna – 20%, warunki gwarancji – 20%), zgodnie z którymi Mercus PSQ uzyskał w ocenie:
- 240,00 pkt w kryterium cena,
- 46,40 pkt w kryterium ocena techniczna,
- 80,00 pkt w kryterium warunki gwarancji,
co dało łącznie 366,40 pkt.
Wcześniej, na etapie otwarcia ofert, PKM informował, że Mercus PSQ zaproponował 14,76 mln zł brutto, w tym 13,28 mln zł za najem podstawowych 12 pojazdów oraz 1,48 mln zł za dwuautobusową opcję. Kwota ta była niższa od 16,68 mln zł, jakie PKM Świerklaniec planował przeznaczyć na sfinansowanie całości zamówienia.
Sześcioletni najem miniaturowych autobusów
Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia jest sześcioletni najem 12 autobusów jednej marki i modelu, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2024 r. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone w system informacji pasażerskiej i system poboru opłat zgodne ze standardem Transport GZM. Zamówienie obejmuje 12 pojazdów podstawowych z możliwością skorzystania z prawa opcji na dwa kolejne mini autobusy. Dziesięć z nich ma obsługiwać codzienne kursy, a dwa pełnić rolę rezerwy.
PKM Świerklaniec sięgnął po formułę długoterminowego najmu jako sposób szybkiego pozyskania taboru – z możliwością wykupu po zakończeniu 72-miesięcznej umowy. W dokumentach przetargowych zapisano, że postępowanie prowadzone jest w trybie przyspieszonym, ponieważ nowe autobusy muszą trafić do przewoźnika jeszcze przed końcem 2025 r., tak by od 1 stycznia 2026 r. mogły rozpocząć regularną eksploatację w sieci Transport GZM.
Miniaturowe autobusy mają mieć długość do 8,1 m i pojemność co najmniej 30 pasażerów (w tym 11 na miejscach siedzących). Za napęd odpowiadać będzie silnik wysokoprężny o mocy minimum 150 KM, spełniający normę Euro VI, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów o co najmniej siedmiu przełożeniach.
Na liście wymagań znalazły się m.in.: dwustrefowa klimatyzacja, Wi-Fi i ładowarki USB typu A i C, monitoring z minimum siedmioma kamerami, komputer pokładowy z modułem zapowiedzi przystanków i system informacji pasażerskiej z tablicami i kasownikami, zintegrowany z infrastrukturą Transport GZM i systemem płatności bezgotówkowych EMV.
Autobusy mają otrzymać charakterystyczne żółte malowanie RAL 1018 zgodne z księgą znaku ZTM GZM, a wnętrze – jasną kolorystykę z żółtymi poręczami.